College kiezen - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Frank Oude Avenhuis - WaarBenJij.nu College kiezen - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Frank Oude Avenhuis - WaarBenJij.nu

College kiezen

Door: Frank

Blijf op de hoogte en volg Frank

17 December 2010 | Nederland, Amsterdam

Dag mensen,

Zo onderweg naar Leo in de trein om vannacht naar wintersport te vertrekken, heb ik niets veel beters te doen dan vast een reisblog aanmaken en mijn eerste verslagje typen.

Ik zal voor de mensen die nog niet precies weten wat ik ga doen even vertellen wat mijn plannen zijn en waar die vandaan komen.

Hoe begon het?
Ik heb afgelopen zomervakantie bedacht dat ik een jaar naar Amerika wil om daar een jaar college te volgen. Dit omdat ik er eigenlijk wel een jaar tussenuit wil, maar ook omdat onderwijsinstellingen in de VS zo op sport gericht zijn. Faciliteiten zijn er over het algemeen erg goed en de ambiance is fantastisch. Het lijkt me dus een geweldige ervaring om in een voetbal (soccer) team te kunnen spelen daar.
Met name daarom kies ik er ook voor om college te doen in plaats van rondreizen. Ook sprak het gevarieerde vakkenpakket dat je het eerste jaar op college kunt kiezen me erg aan. Het is dus ook een jaar om me wat beter te orienteren op verschillende vakgebieden/studierichtingen.
Maargoed, dan heb je een plan. Hoe voer je zoiets dan uit?
Na wat zoekwerk op internet heb ik een voorlichtingsavond van het Fulbright Center bezocht in Groningen. Hier werd eerst iets verteld over hun zogenaamde Campus Scholarship Program, waarmee ze voor geselecteerde VWO leerlingen die in hun examenjaar zitten beurzen van colleges in de VS regelen. Er waren drie alumni aanwezig die hun ervaringen deelden. Na deze avond wist ik het zeker: Ik wil een jaar college doen in de VS!

Inschrijven tot nu.
En dus schreef ik me in bij het Fulbright Center. Daar was het echter nog niet mee gedaan: ik moest op selectiegesprek komen in Amsterdam, vervolgens voorlichtingsavond voor geselecteerden in Utrecht, en twee tests maken: de TOEFL in Arnhem en de SAT in Rotterdam. Op de TOEFL scoorde ik 111 van de 120! :) De uitslag van de SAT laat helaas nog even op zich wachten.
Daarnaast moesten er drie essays geschreven worden en moest ik drie aanbevelingsbrieven hebben van docenten/voetbaltrainer.
Intussen heb ik dit alles achter de rug en heb dus al ongeveer de afstand naar de andere kant van de grote plas in ons eigen landje afgelegd en nu ben ik eindelijk toe aan het kiezen van een college.
Ik heb van het Fulbright Center een lijst met 10 universiteiten gekregen waar ik er vier uit moet kiezen. Daar gaan ze me dan bij inschrijven en proberen zo hoog mogelijke beurs te krijgen. Dit zijn de 10 colleges:

1. Augustana College, Rock Island, IL
2. Linfield College
3. Elizabethtown College
4. Grand Valley State University (Club soccer)
5. Western Kentucky University (Intramural soccer)
6. Wittenberg University
7. Wartburg College
8. Nebraska Wesleyan University
9. Truman State University
10. North Dakota State University

Hier moet ik er dus vier uit kiezen en uiteindelijk aan de hand van wel of niet geaccepteerd worden en geboden beurzen zal ik uit die vier mijn definitieve keuze moeten maken.
Dat is echter nog vrij ver weg: waarschijnlijk wordt ongeveer in april bekend waar ik terecht kom.

Zodra er nieuwtjes zijn breng ik jullie via deze blog op de hoogte! :)

Groetjes,
Frank

  • 17 December 2010 - 18:14

    Johnnyboy:

    Hey Frank, mooie blog, dit is tevens voor mij voor het eerst dat ik een blog zie en er op reageer. Bedankt ook voor die primeur.
    Hopen dat je geselecteerd wordt, vast wel! Ik wens jou, je moeder en Leo een hele fijne vakantie en tot kiekes/blogs ;)
    Groetjes, johnnyboy

  • 17 December 2010 - 21:01

    JampieJ:

    Hi Zoon,

    Je hebt het weer voor elkaar. Had ook niet anders verwacht. Nu kan ik je overal volgen. Nu eerst skiën. Geniet er maar lekker van, want in de woestijn in the States kun je het vergeten. Tot na de vakantie. Heelhuids terug. B1 for ever. Greetz JJ.

  • 17 December 2010 - 23:13

    Binkie:

    Frank jonge, met de jaarwisseling zit ik in Londen, vind ik fantastisch, maar volgend jaar zit ik dus in de USA met kerst en oud en nieuw! Ik spreek je weer!

    Binkerbel

  • 02 Januari 2011 - 20:07

    Iris:

    Jeetje! Intressant! Ik ga lezee;)

  • 02 Januari 2011 - 21:05

    Ineke Van Pol:

    Hoi Frank,
    Leuk dat je een blog bij houdt.
    Ik ben altijd wel benieuwd hoe het onze leerlingen na het WLG vergaat en zeker zo'n ervaring in het buitenland is leuk om via een blog te volgen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Frank

Actief sinds 16 Dec. 2010
Verslag gelezen: 584
Totaal aantal bezoekers 41689

Voorgaande reizen:

07 Februari 2015 - 04 Augustus 2015

Semester in Indonesie

15 Augustus 2011 - 31 Mei 2012

Studeren in de VS: Truman State University

Landen bezocht: